Wywiad z prezesem Pracowni MOSTOPOL
Zapraszamy do zapoznania się z wywiadem przeprowadzonym z dr inż. Mariuszem Pustelnikiem, czyli prezesem Zarządu Pracowni Projektowej MOSTOPOL spółka z o.o.. Specjalizuje się ona w tworzeniu dokumentacji projektowej w zakresie projektów budowlanych, wykonawczych i technologicznych, korzystając przy tym z oprogramowania Allplan.
O firmie
1. Ile lat istnieje Państwa firma?
Istniejemy od grudnia 2005 roku, czyli w tym roku obchodzimy 17 rocznicę istnienia.
2. Jakie projekty zwykle Państwo realizujecie?
Specjalizujemy się w projektach infrastruktury czyli projektowanie dróg i ulic, mostów, ale też mamy na swoim koncie projekty branży geotechnicznej a także hydrotechnicznej.
3. Proszę opowiedzieć o najciekawszych przedsięwzięciach
Jednym z najciekawszych projektów jest projekt wykonawczy budowli hydrotechnicznych dla projektowanego Zbiornika Racibórz, gdzie wykonaliśmy największe i najbardziej odpowiedzialne budowle hydrotechniczne jak np. budowla przelewowo-spustowa na rzece Odrze., czy upust do tzw. Odry Miejskiej. Ostatnio zakończyliśmy też prace i uzyskali Zezwolenie Realizacji Inwestycji Drogowej dla Budowy fragmentu Obwodnicy Opola, z mostem przez Odrę z wieloma dużymi obiektami mostowymi.
4. Jak scharakteryzowaliby Państwo swoich klientów, jakie cechy mają wspólne, a może czymś się wyróżniają?
Nasi klienci to głównie średnie i duże firmy wykonawcze, oraz zarządcy kolei i dróg różnego szczebla. Część naszych zadań realizujemy na wyjątkowo wymagającym rynku niemieckim. Wspieramy zarówno tamtejsze firmy wykonawcze jak i stale współpracujemy z biurami projektowymi. Od niedawna naszym klientem jest Budimex-bau czyli spółka polskiego Budimexu, która toruje sobie drogę na tamtejszym rynku. Wszystkich naszych klientów cechują duże wymagania jakościowe co dokumentacji, jesteśmy rygorystycznie rozliczani z założeń projektowych, jakie poczyniliśmy na początku projektu.
5. Na jakich softach pracujecie?
Oprogramowanie na jakim pracujemy podzieliłbym na kilka grup. Pierwsza część to oczywiście grupa oprogramowania typu office, następna do tworzenia dokumentacji rysunkowej i tu używamy od lat oprogramowania Autodesku oraz od kilku lat oprogramowania Allplan. Osobną grupę stanowi oprogramowanie do wykonywania obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Używanymi przez nas programami są Midas Civil, Midas GTS NX, Midas FEA NX – do obliczeń MES, Pełny pakiet DC-Software do obliczeń geotechnicznych oraz wiele mniejszych programów wspomagających proces projektowy.
6. Do jakich projektów używacie Allplan? W czym najbardziej się sprawdza ?
Pakietu Allplan na tą chwilę używamy do projektowania złożonych geometrycznie i skomplikowanych obiektów mostowych. Nie wyobrażamy sobie obecnie wykonania kroku wstecz i przejścia na inne oprogramowanie.
7. Dlaczego Państwo się zdecydowali na Allplan i z jakimi programami dokonywali porównywania dokonując wybor?
Program Allplan był użytkowany przez nas już w początkach naszej firmy w 2006 roku, kiedy to nawiązała się współpraca z firmami niemieckimi, dla których realizowaliśmy już wtedy projekty, musieliśmy się dostosować do ich oprogramowania. Współpraca z tamtą firmą się przerwała, ale po latach powróciliśmy do programu, szukając dobrego oprogramowania BIM, przy okazji obserwując jak bardzo rozwinął się Allplan, szczególnie pod kątem projektów mostowych.
8. Czy projekty wykonane w Allplanie i DC są realizowane na rynek polski czy zagraniczny?
Projekty w Allplanie i DC-Software stosujemy zarówno do opracowań na rynek polski jak i niemiecki.
O projekcie
1. Proszę kilka o słów o najciekawszym ostatnio projekcie, jego krótki opis.
Jednym z ciekawszych i skomplikowanych projektów zrealizowanych przez naszą pracownę był projekt Obwodnicy Południowej miasta Opola. Trudne geometrycznie obiekty modelowane były w Allplan Bridge, natomiast zbrojenie i sprężenie docelowo opracowane w programie Allplan Engineering.
2. Jaki był główny cel projektowy postawiony przed autorami przy realizacji projektu?
Celem była takie zaprojektowanie obiektów mostowych, które wpasują się w istniejącą zabudowę miejską oraz naturalne przeszkody (rzeka Odra).
3. Co było najtrudniejsze, jak przebiegała praca?
Jednym z ciekawszych i skomplikowanych projektów zrealizowanych przez naszą pracownę był projekt Obwodnicy Południowej miasta Opola. Trudne geometrycznie obiekty modelowane były w Allplan Bridge, natomiast zbrojenie i sprężenie docelowo opracowane w programie Allplan Engineering.
4. Jakie względy zdecydowały o wyborze oprogramowania Allpaln BIM przy projekcie budowy? Które jego cechy?
Wszędzie tam, gdzie potrzeba dużej szczegółowości, tam, gdzie ze względu na skomplikowaną geometrię, złożoną strukturę rysunek na płaszczyźnie jest niewystarczający Allplan pokazuje swoje mocne strony. Trudno jest projektować skomplikowaną geometrycznie konstrukcję wykorzystując modelowanie dwuwymiarowe. Prowadzi to docelowo do błędów i problemów na budowie.
5. Na czym polega innowacyjność wykorzystania technologii Allpaln BIM w budowie mostów?
Wielu inwestorów chce mieć nietuzinkowe mosty, wyróżniające się na tle zwykłych konstrukcji. Na rynku niemieckim dominują więc skomplikowane geometrycznie mosty, do projektowania których potrzebne jest dobre narzędzie do modelowania przestrzennego. Tak skomplikowana geometria, wymaga też wizualizowania wykonanego zbrojenia, sprężenia, dostrzeżenie kolizji w takich sytuacjach nie jest łatwe. W takich sytuacjach Allplan sprawdza się bardzo dobrze.
6. Dlaczego Allplan BIM okazał się tak przydatnym narzędziem przy realizacji projektu?
Z powodów wymienionych wyżej 😊.
7. Czy są elementy projektu, których nie udałoby się zrobić bez Allplana?
Tak to elementy, o których już pisałem, czyli skomplikowane geometrycznie kształty, elementy zakotwień kabli sprężających, przy których występuje koncentracja zbrojenia. W takich przypadkach Allplan pozwala znaleźć kolizję i naprowadzić na właściwe rozmieszczenie prętów zbrojeniowych i dostosowanie sprężenia w sposób pozwalający uniknąć kolizji.
8. Proszę o kilka słów o korzyściach z technologii BIM, przy realizacji projektu/ projektów.
Sam rozwój technologii i jej wdrożenie na pewno w dużej mierze zależy od ustawodawcy, ale patrząc na ogólny rozwój informatyzacji w budownictwie i pierwsze wzorcowe projekty szacujemy, że nastąpi to niebawem. My z tej technologii po części już korzystamy.
9. Jak Państwo oceniacie możliwości rozwoju technologii BIM w ogóle, a w szczególności w waszej dziedzinie?
Sam rozwój technologii i jej wdrożenie na pewno w dużej mierze zależy od ustawodawcy, ale patrząc na ogólny rozwój informatyzacji w budownictwie i pierwsze wzorcowe projekty szacujemy, że nastąpi to niebawem. Jak pisałem wcześniej my z tej technologii po części już korzystamy.
10. Jakie dostrzega Pan korzyści związane z używaniem programu Allplan?
Największą zaletą jest pełna, przestrzenna kontrola nad projektem wykonawczym. Widok zbrojenia, sprężenia w 3D pozwala uniknąć kosztownych kolizji później na budowie, a tym samym minimalizuje ryzyko ewentualnych roszczeń wykonawców, którzy płacąc obecnie niemałe pieniądze za dokumentacje projektową żądają bezusterkowego projektu.
11. Jak ocenia Pan realizacje projektów w tym oprogramowaniu i sam program Allplan?
Początki jak w każdym oprogramowaniu nie są łatwe. Trzeba przejść proces przystosowania się do nowego oprogramowania, wyjść ze strefy komfortu i przyzwyczajeń z innych programów. Potem pracownicy nie chcą wracać z powrotem do innego oprogramowania.
12. Jakim pakietem Allplan BIM dysponuje Państwa firma?
Obecnie posiadamy kilka pakietów Allplan Bridge i Allplan Engineering.
13. Przy jakich projektach sprawdzają się posiadane rozwiązania?
Pakietu Allplan na tą chwilę używamy do projektowania złożonych geometrycznie i skomplikowanych obiektów mostowych. Nie wyobrażamy sobie obecnie wykonania kroku wstecz i przejścia na inne oprogramowanie.
14. Czy planowane jest rozszerzenie pakietu Allplan BIM?
Tak, na tą chwilę część zespołu projektowanego została objęta zmianą, planujemy rozszerzenie licencji na cały zespół mostowy, być może w przyszłości obejmiemy także zespół drogowy.
15. Czy polecilibyście Allplana i dlaczego?
Zdecydowanie tak. Jeżeli ktoś chce tworzyć projektu wysokiej jakości pozbawione usterek a tym zminimalizowania problemów i kosztów związanych z wadami projektowanymi to narzędzie z pewnością jest skierowane do takich osób i firm. Do tego możliwość wizualizacji i śledzenia kolizji dopełnia obraz programu.