Zalety modelowania parametrycznego konstrukcji mostowych
Narzędzie zgodne z technologią BIM zawierające funkcję modelowania parametrycznego zapewnia inżynierom mostów wszystko, czego potrzebują do kompleksowego przepływu pracy — od wstępnej koncepcji, po ostateczną konstrukcję, aż do etapu konserwacji. Modelowanie parametryczne umożliwia szybkie tworzenie i edytowanie modelu poprzez dostosowanie parametrów. Pozwala to na łatwe i dynamiczne modyfikowanie projektu na wszystkich etapach projektowania i budowy. Iteracyjny proces projektowania i budowy mostów zapewnia oszczędność czasu i kosztów. Zalety modelowania parametrycznego dotyczą całego procesu projektowania mostu, zapewniając kompletne rozwiązanie. Co więcej, technologia ta umożliwia łatwe wykorzystanie danych ponownie, co wpływa na znaczne obniżenie kosztów projektowania mostów.
Oferty i przetargi
Przygotowanie dokładnych i realistycznych ofert na projekty mostów, wymaga uzupełnienia z góry wielu informacji, takich jak różne opcje projektowe, kosztorysy i wstępny harmonogram budowy. Należy jednak zachować równowagę między wprowadzaniem wystarczającej ilości informacji, aby wygrać przetarg i oszczędnością czasu w przypadku, gdy przetarg zostanie przegrany. Modelowanie parametryczne i narzędzia BIM mogą znacząco pomóc w tworzeniu tych informacji, umożliwiając szybkie modelowanie kilku wariantów projektu, generowanie dokładnych danych do oszacowania kosztów na podstawie modeli oraz wykorzystywanie symulacji budowy 4D do obliczania wiarygodnego harmonogramu budowy.
Szczegółowy projekt
Projektowanie różnych typów konstrukcji mostowych można znacznie uprościć, korzystając z rozwiązania do modelowania parametrycznego, takiego jak Allplan Bridge. Wprowadzane modyfikacje parametrów mostu – w ramach procesu projektowania lub w czasie wprowadzania jakichkolwiek zmian są aktualizowane w całym modelu i obejmują wszelkie warunki obciążenia, kolejność budowy i układy rysunków. Ponieważ modele analizy geometrycznej i strukturalnej są połączone, zmiany w jednym modelu są odzwierciedlane w drugim, co zmniejsza ryzyko błędów i rozbieżności. Ponadto podmodel każdej dyscypliny można połączyć w model sfederowany, który umożliwia zautomatyzowane kontrole koordynacji interdyscyplinarnej i wykrywanie kolizji. Co więcej, każde złożone zbrojenie wymagane – takie jak zakrzywione linie trasowania lub nietypowe podpory mostu – może być szybko wygenerowane automatycznie i szczegółowo opisane za pomocą Allplan. Powiązane zestawienia elementów są również łatwe do utworzenia za pomocą jednego kliknięcia, co pozwala zaoszczędzić dużo czasu i zwiększyć dokładność.
Konstrukcja
Wizualizacje mostu i etapowanie budowy w 3D są przydatne między innymi do zapewnienia prawidłowego rozmieszczenia elementów, takich jak zbrojenie. Współpraca z zespołem projektowym w odniesieniu do wszelkich zmian wprowadzonych w harmonogramie, sekwencjonowaniu lub innych modyfikacjach może odbywać się za pośrednictwem Bimplus, platformy do zarządzania danymi firmy Allplan. Dzięki temu cała komunikacja jest w jednym miejscu, możliwe jest śledzenie, przypisywanie i zatwierdzanie zadań i informacji w uporządkowany i przejrzysty sposób.
Budowa i konserwacja
Model projektowy może być wykorzystany jako podstawa cyfrowego bliźniaka konstrukcji, ponieważ zawiera ważne informacje o zasobach, a także dokładny zapis decyzji podjętych podczas budowy. Jeśli do konstrukcji zostaną włączone czujniki z dostępem do Internetu, dane w czasie rzeczywistym dotyczące mostu mogą również zapewnić świadome podejmowanie decyzji dotyczących przyszłej konserwacji i zarządzania zasobami.
BIM dla mostów
Allplan Bridge jest jednym z najbardziej zaawansowanych dostępnych rozwiązań programistycznych do modelowania mostów, które dostarcza narzędzi do parametrycznego modelowania, które usprawniają proces projektowania mostów od początku do końca. Zautomatyzowane możliwości projektowania i dynamicznie aktualizowane informacje wspierają zoptymalizowane przepływy pracy, a wraz z Allplan i Bimplus zapewniają szereg korzyści w całym procesie projektowania i budowy mostu – w tym mniej przeróbek i odpadów, mniej kolizji między elementami, lepszą współpracę i zwiększoną wydajność.