PBW Inżynieria o projekcie śluzy wykonanej w programie Allplan
Autorzy:
- Paweł Dorada – Członek Zarządu, Inżynier budownictwa
- Marcelina Thai Van – Członek Zarządu, Inżynier budownictwa
- Janusz Filipczyk – Kierownik Zespołu Hydrotechnicznego Kraków, Projektant Hydrotechnik
- Martyna Brusik – Asystent Projektanta
- Dawid Kędzia – Kierownik Zespołu Hydrotechnicznego Wrocław
- Grzegorz Śledziński – Inżynier budownictwa
- Jindrich Hajda – Inżynier budownictwa
Zapraszamy do lektury wywiadu z zespołem projektowym PBW Inżynieria sp. z o.o., który wykonał pierwszy w Polsce projekt budowy nowej śluzy przy zastosowaniu platformy BIM. To duży sukces i innowacyjne zastosowanie Allplan BIM w Polsce, więc o wyzwaniach związanych z projektem porozmawialiśmy z jego autorami.
O firmie
Ile lat istnieje Państwa firma? – Paweł Dorada
Nasza firma została utworzona w 2015 roku. Bazą do jej powstania był zapał do pracy i pasja do budownictwa młodych utalentowanych osób połączony z doświadczeniem starszych projektantów. Pierwotnie firma zajmowała się diagnostyką i projektowaniem obiektów mostowych. Szukając przestrzeni na rozwój oraz dywersyfikację zajęła się budownictwem hydrotechnicznym, jako naturalnym rozszerzeniem branży mostowej. Obecnie w naszej firmie posiadamy: pracownie hydrotechniczne, mostowe, drogowe, kolejowe oraz pracownię diagnostyczną. Główne pracownie wspierane są działami towarzyszącymi takimi jak: dział obliczeniowy, mechaniczny, formalno-prawny, kosztorysowy, ofertowy czy administracyjny. Filary firmy tworzą świetne zespoły ludzi, rzeczoznawcy, projektanci, kierownicy budów i inspektorzy z wieloletnim doświadczeniem zawodowym w zakresie inżynierii lądowej oraz wodnej. Nasze biura zlokalizowane są we Wrocławiu oraz Krakowie. Jako ciekawostkę dodam, że rozwinięcie nazwy PBW INŻYNIERIA brzmi następująco: Projektowanie, Badania, Wykonawstwo w Inżynierii.
Jakie projekty zwykle Państwo realizujecie? – Paweł Dorada
Nasze projekty łączą wiele dziedzin budownictwa. Projektujemy głównie specjalistyczne obiekty inżynieryjne takie jak: mosty, tunele, drogi czy budowle hydrotechniczne. W naszych rozwiązaniach opieramy się zarówno na nowoczesnych materiałach czy technologiach takich jak Allplan BIM, jak i również na wiedzy i doświadczeniu starszych projektantów. Nie boimy się wyzwań i trudu pracy – dla nas budownictwo to pasja. Każdy projekt traktujemy jako wyzwanie, któremu należy sprostać na najwyższym możliwym poziomie. Bo nie sam cel, a droga, którą się do tego celu podąża, jest najważniejsza, najbardziej interesująca, inspirująca i motywująca do dalszego działania.
Proszę opowiedzieć o najciekawszych przedsięwzięciach. – Marcelina Thai Van
Trudne pytanie. Każde przedsięwzięcie jest ciekawe, chociaż dla mnie na ten moment najciekawszym był projekt modernizacji trzech odrzańskich śluz: Januszkowice, Krapkowice i Opole. Uważam jednak, że jeszcze wiele ciekawych przedsięwzięć jest dopiero przed nami.
Jak scharakteryzowaliby Państwo swoich klientów, jakie cechy mają wspólne, a może czymś się wyróżniają? – Marcelina Thai Van
Nasz klient to tak naprawdę my wszyscy. Budujemy i projektujemy dla społeczeństwa. Zaprojektowane i wykonane przez nas obiekty muszą funkcjonować i być bezpieczne latami, przynosić korzyści wszystkim. Głównym zamawiającym jest Państwo Polskie działające przez takie instytucje jak: Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Polskie Koleje Państwowe, czy samorządy terytorialne. Wspólną cechą wszystkich tych podmiotów jest, osiągniecie jak najlepszej jakości w jak najniższej cenie i najkrótszym czasie. Jedynie czego brakuje to wspólnych wytycznych projektowych dla nowych technologii.
O projekcie:
Proszę kilka o słów o samym projekcie, jego krótki opis. – Paweł Dorada
Śluzy wraz z infrastrukturą i obiektami towarzyszącymi na stopniu wodnym „Krapkowice”, zlokalizowane są w km 635+270 (123+720) rzeki Odry, w miejscowości Krapkowice w województwie opolskim. Projekt budowy nowej śluzy w miejscowości Krapkowice związany jest z rozwojem transportu wodnego na drodze wodnej E30. Dzięki tej inwestycji obecna III klasa drogi wodnej – o znaczeniu lokalnym, zostanie na tym odcinku podniesiona do klasy V – o znaczeniu międzynarodowym. Jest to również ważny element rozwoju gospodarczego nie tylko dla polskich portów śródlądowych, ale i również portów morskich. Inwestycja wpisuje się w założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030.
Usytuowanie śluz będących przedmiotem opracowania na planie pokazano na Fot. 1, natomiast na Fot. 2 przedstawiono lokalizację śluz na zdjęciu satelitarnym.
Jaki był główny cel projektowy postawiony przed autorami przy realizacji projektu budowy śluzy? – Dawid Kędzia
Głównym celem projektowym była przebudowa istniejącej śluzy pociągowej oraz budowa nowej śluzy o parametrach 190 m długości użytkowej i 12 m szerokości użytkowej, zlokalizowanej w sąsiedztwie przebudowywanej śluzy pociągowej, wraz z pozostałymi robotami budowlanymi związanymi z infrastrukturą i obiektami towarzyszącymi na stopniu wodnym „Krapkowice”, przy zachowaniu ciągłości żeglugi na Odrzańskiej Drodze Wodnej.
Ponadto przewidziano budowę awanportu górnego i dolnego dla projektowanej śluzy oraz przebudowę awanportów śluzy pociągowej, wraz z ich wyposażeniem technicznym. Ze względu na budowę awanportu górnego projektowanej śluzy przewidziano likwidację istniejącego przepustu syfonowego i wybudowanie obok nowego przepustu syfonowego, przeprowadzającego wody rzeki Sonia (Jasionna) na dolne stanowisko, wraz z częściowym przełożeniem koryta rzeki.
W zakresie inwestycji przewidziano również szereg innych robót budowlanych, związanych z budowlami towarzyszącymi stopnia wodnego Krapkowice, takich jak: rozbiórkę istniejącego i budowę dwóch drogowych mostów technologicznych nad głowami dolnymi śluz, przebudowę układu komunikacyjnego w obrębie stopnia wodnego, budowę nowej sterowni śluzowej, rozbiórkę i budowę nowych wałów kierujących, rozbiórkę i budowę nowego przepustu drogowego na cieku Sonia, budowę slipu, budowę placu do składowania zamknięć remontowych wraz ze stanowiskiem czerpania wody i punktem poboru wody na cele p.poż. oraz wykonanie licznych sieci uzbrojenia terenu – elektroenergetycznych, sterowniczych, telekomunikacyjnych, wodociągowych i kanalizacyjnych.
Oś budowanej śluzy, zgodnie z decyzją Zamawiającego, znajdować się będzie w odległości 60 m od osi istniejącej śluzy pociągowej, co pozwoliło w znaczącej mierze na zachowanie szpaleru ponad 100 sztuk dębów szypułkowych, zlokalizowanych wzdłuż lewego brzegu awanportu górnego istniejącej śluzy pociągowej. Nasadzenia te są szczególnie cenne przyrodniczo, należą do drzew długowiecznych i szlachetnych.
Roboty budowlane na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej są obecnie wykonywane, począwszy od czerwca 2021 r. Ich zrealizowanie pozwoli na zapewnienie ciągłości żeglugi śródlądowej na Odrzańskiej Drodze Wodnej w przypadku ewentualnej awarii jednej ze śluz oraz ułatwi transport wielkogabarytowych ładunków. Zarządcą obiektu jest Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach.
Jakie względy zdecydowały o wyborze oprogramowania Allplan BIM przy projekcie budowy śluzy? Które jego cechy? – Janusz Filipczyk
Szukając rozwiązania przyspieszającego prace w projektowaniu oraz optymalizację procesu zarządzania projektem zdecydowaliśmy się na oprogramowanie Allplan BIM. Było to oprogramowanie sprawdzone i polecone przez naszą zaprzyjaźnioną firmę MR Statik Group, która projektuje obiekty kubaturowe, przede wszystkim na rynek niemiecki. Na początku korzystaliśmy z oprogramowania na kontraktach mostowych, a następnie, doceniając korzyści płynące z jego stosowania, wdrożyliśmy go przy projektowaniu obiektów hydrotechnicznych.
Geometria śluzy na śródlądowej drodze wodnej miała potencjał do automatyzacji konstrukcji oraz możliwości zmian gabarytu betonu w celu optymalizacji materiału. Program Allplan umożliwił nam szybką optymalizację pracy nad projektem oraz uniknięcie wystąpienia ewentualnych kolizji na etapie wykonawstwa.
Na czym polega innowacyjność wykorzystania technologii Allplan BIM w hydrotechnice? – Martyna Brusik
Technologia BIM umożliwia wykonawcom opracowanie cyfrowych danych, które ułatwiają proces projektowania, koordynacji projektu i co najważniejsze, szybką wymianę informacji.
Warto też dodać, że zauważalne jest, że technologia BIM cieszy się coraz większym zainteresowaniem na polskim rynku w branży budowlanej.
W związku z tym, iż oprogramowanie Allplan BIM sprawdziło się w naszej pracowni mostowej, to postanowiliśmy sprawdzić jego możliwości w dziale hydrotechnicznym. Funkcje, które posiada, przyczyniły się do stworzenia pierwszego takiego projektu śluzy w Polsce.
Dlaczego Allplan BIM okazał się tak przydatnym narzędziem przy realizacji projektu? – Grzegorz Śledziński
Oprogramowanie Allplan okazało się niezwykle przydatnym narzędziem dla naszych projektantów. W szczególności podstawowe komponenty, które umożliwiły szybkie i łatwe modelowanie. Główną zaletą programu była praca na stworzonym przez nasz zespół jednym modelu 3D, w którym przedstawiliśmy śluzę oraz jej szczegółowe zbrojenie. Dzięki Allplan’owi z łatwością udało nam się znaleźć i rozwiązać na etapie projektowania kilka trudnych obszarów w modelu, które mogłyby nie zostać zauważone podczas tworzenia tradycyjnych rysunków 2D dla liniowej konstrukcji tego typu. Jak dobrze wiemy, projektowanie jest to proces iteracyjny, przybliżający w kolejnych krokach iteracji najbardziej idealne rozwiązanie zagadnienia projektowego przy danych warunkach brzegowych. Ogromne znaczenie przy iteracjach ma łatwość wprowadzania kolejnych zmian, co zapewniało nam oprogramowanie przy jednoczesnej minimalizacji nakładów żmudnej pracy zespołu projektowego.
Czy są elementy projektu, których nie udałoby się zrobić bez Allplana? – Martyna Brusik
Projekt ten stawiał przed nami kilka wyzwań technicznych, głównie w kształtowaniu geometrii oraz zbrojenia. Modelowanie 3D w programie Allplan pozwoliło nam znacznie szybciej zidentyfikować problemy, takie jak kolizje, dzięki czemu zaoszczędziliśmy niezbędny czas i uniknęliśmy dodatkowych poprawek. Również platforma BIM pomogła nam znacząco przy projekcie, dzięki niej mogliśmy sobie pozwolić na szybką wymianę danych, optymalizację projektu oraz umożliwić zespołowi wgląd do poszczególnych etapów projektowych śluzy.
Proszę o kilka słów o korzyściach z technologii BIM, przy realizacji projektu śluzy. – Janusz Filipczyk
Obecnie na rynku firmy budowlane i projektowe jak nasza szukają coraz to nowszych narzędzi do projektowania, przy pomocy których mogą usprawnić swoje działania, jak i upłynnić cały proces związany z projektowaniem. Projekt śluzy na drodze wodnej E30 to pierwszy projekt tego typu, w którym została zastosowana technologia BIM. Dzięki niej byliśmy w stanie stworzyć otwarty i przejrzysty model, a praca nad nim stała się bardziej wydajna i efektywna, umożliwiła nam także lepszą komunikację w zespole. Co równie ważne, dzięki przestrzennym modelom oraz wizualizacjom w Allplanie, praca nad projektem stała się również dla inżynierów przyjemniejsza i inspirująca, dająca zespołowi wiele satysfakcji i motywacji do dalszego działania.
Jak Państwo oceniacie możliwości rozwoju technologii BIM w ogóle, a w szczególności w hydrotechnice? – Paweł Dorada
Wiodące państwa Europy takie jak Norwegia, Niemcy czy Włochy wdrażają BIM w zamówieniach publicznych jako element wymagany przy inwestycjach. Polska też zaczyna podążać tą drogą. Zastosowanie nowoczesnych Modeli Numerycznych odzwierciedlających nie tylko kształt 3D, ale także zawierających dodatkowe informacje o obiekcie, pozwalają zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych błędów na etapie wykonawstwa. Zmiana technologii z CAD na BIM to naturalna ewolucja, która ma już zastosowanie w hydrotechnice. Warto wspomnieć o zastosowaniu technologii BIM w Polsce przy realizacji dużych projektów jak Centralny Port Komunikacyjny czy projekt budowy Stopnia Wodnego Siarzewo na Wiśle poniżej Włocławka.
Jakim pakietem Allplan BIM dysponuje Państwa firma? – Janusz Filipczyk
Przy wyborze kierowaliśmy się chęcią sprawdzenia różnych pakietów Allplan BIM ze względu na różne potrzeby wiodących pracowni hydrotechnicznych i mostowych. Mosty są obiektami bardziej punktowymi, natomiast obiekty hydrotechniczne, poza punktowymi budowlami głównymi, stanowią obiekty liniowe. Bardzo często, również elementami kompozycji obiektów hydrotechnicznych są obiekty kubaturowe. Stąd w pracy wykorzystujemy głównie: Allplan, Allplan Engineering Civil oraz Allplan Engineering Building.
Przy jakich projektach sprawdzają a się posiadane rozwiązania? – Jindrich Hajda
Obecnie cały czas wykorzystujemy oprogramowanie w pracy i to zarówno przy większych, jak i mniejszych projektach. Dla przykładu w pracowni hydrotechnicznej realizujemy obecnie wielobranżowy projekt modernizacji jednej z odrzańskich elektrowni wodnych, która w całości powstaje w Allplan BIM. Z mniejszych i bardzo często realizowanych przez nas zadań inżynierskich można wymienić konstruowanie zbrojenia dla obiektów inżynierskich w tym hydrotechnicznych oraz mostowych.
Czy planowane jest rozszerzenie pakietu Allplan BIM? – Marcelina Thai Van
Z całą pewnością. Dzięki dotychczasowej pracy na oprogramowaniu Allplan zdecydowanie przekonaliśmy się do licznych korzyści płynących z jego zastosowania. Biorąc pod uwagę nieustanny dynamiczny rozwój naszego biura i nieustanną rozbudowę poszczególnych pracowni trzeba powiedzieć, że rozbudowa w zakresie oprogramowania jest wręcz nieunikniona.