Tarcza Finansowa dla przedsiębiorców
Pandemia COVID-19 dotknęła wiele osób. Dla niektórych firm to czas diametralnych zmian, inne zmuszone były w bardzo szybkim tempie przestawić się na pracę zdalną i świadczenie usług online. Kryzys niewątpliwie nastąpił, ale zdecydowana większość przedsiębiorców nie załamuje rąk i szuka rozwiązań, aby umocnić swoją pozycję na rynku i skorzystać z nadarzających się szans.
Jedną z dostępnych form wsparciem dla firm jest Tarcza Antykryzysowa. W jej ramach Polski Fundusz Rozwoju przygotował program o nazwie Tarcza Finansowa PFR, skierowany do polskich przedsiębiorstw. Kto może z niej skorzystać? Czy subwencja jest zwrotna? W jaki sposób skutecznie zainwestować pozyskane środki? Zapraszamy do zapoznania się z najważniejszymi informacjami.
Kto może skorzystać z Tarczy Finansowej?
Beneficjentami programu mogą być:
- Mikrofirmy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające od 1 do 249 pracowników,
- Duże Firmy, zatrudniające co najmniej 250 pracowników, z obrotem powyżej 50 mln zł.
Tarcza dla Mikrofirm oraz MŚP
Celem programu jest zapewnienie stabilności przedsiębiorstw i polskiej gospodarki, poprzez zapobiegnięcie ryzyka masowej upadłości oraz zwolnień pracowników w związku z następstwami epidemii COVID-19. Pomoc polega na udostępnieniu finansowania (w dużej części bezzwrotnego) na preferencyjnych warunkach.
Wnioski o wsparcie w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Mikrofirm oraz MŚP mogą być składane wyłącznie drogą elektroniczną poprzez bankowość elektroniczną wybranego banku, za pośrednictwem dostępnego tam formularza aplikacyjnego.
Finansowanie programowe dla mikroprzedsiębiorców
Na potrzeby obliczenia wysokości subwencji konieczne jest podanie następujących danych:
- Liczba pracowników na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku, ale nie wyższa niż liczba pracowników na dzień 31 grudnia 2019 r. albo na koniec miesiąca odpowiadającego nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim. Maksymalna liczba pracowników w przypadku mikroprzedsiębiorstw to 9 osób.
- Wielkość spadku przychodów ze sprzedaży w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku z zakłóceniami gospodarki na skutek COVID-19.
Maksymalna kwota finansowania, jaką może uzyskać mikroprzedsiębiorca, obliczana jest jako iloczyn liczby pracowników i kwoty bazowej, uzależnionej od wielkości spadku przychodów ze sprzedaży beneficjenta. Kwoty bazowe znajdują się w regulaminie programu, zamieszczonym na stronie internetowej Grupy PFR (https://pfr.pl/). Maksymalna kwota subwencji finansowej w przypadku mikroprzedsiębiorstwa nie może przekroczyć 324 000 zł.
Finansowanie programowe dla MŚP
Maksymalna kwota, jaką może uzyskać MŚP, jest określana procentowo w relacji do poziomu przychodów ze sprzedaży w 2019 r. oraz zależy od spadku przychodów w związku z COVID-19 w miesiącu kalendarzowym poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku względem:
- miesiąca kalendarzowego odpowiadającego mu w roku poprzednim albo,
- miesiąca kalendarzowego poprzedzającego miesiąc kalendarzowy przed dniem złożenia wniosku.
Kwoty subwencji finansowej mogą przyjąć: 4%, 6% lub 8% wartości przychodów ze sprzedaży przy odpowiednim ich spadku o minimum 25%, 50% i 75%. Średnie i maksymalne kwoty dostępnych środków dla MŚP określone są w regulaminie programu na stronie internetowej Grupy PFR (https://pfr.pl/). Maksymalna kwota dla MŚP nie może przekroczyć 3.500.000 zł.
Zasady zwrotu subwencji finansowej
Zwrot całej otrzymanej kwoty będzie obowiązywał przedsiębiorców, którzy zaprzestaną prowadzenia działalności lub otwarte zostanie postępowanie upadłościowe/restrukturyzacyjne w okresie 12 miesięcy od dnia przyznania wsparcia.
W przypadku prowadzenia działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy, od przyznania subwencji oraz utrzymania poziomu zatrudnienia powyżej 100% na koniec miesiąca kalendarzowego, poprzedzającego datę złożenia wniosku – przedsiębiorca będzie zobligowany do zwrotu wyłącznie 25% kwoty. Jeżeli zatrudnienie będzie wynosiło od 50% do 100%, to przedsiębiorca będzie zobligowany do zwrotu subwencji o dodatkowe0%-50% kwoty (proporcjonalnie do redukcji zatrudnienia). Jeżeli zatrudnienie będzie na poziomie niższym niż 50%, spłacie będzie podlegać dodatkowe 50% wartości.
Przeznaczenie subwencji finansowej
Otrzymane środki finansowe mogą zostać przeznaczone m.in. na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym wynagrodzeń pracowników, kosztów zakupów towarów i materiałów oraz zakup urządzeń i innych środków trwałych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Inwestycja w rozwój
Pomimo ciężkiej sytuacji, wielu przedsiębiorców właśnie teraz rozwija swoje firmy – wiedząc, że to jedyna możliwość, aby utrzymać się na rynku i umocnić swoją pozycję. W tym celu korzystają z różnych form wsparcia m.in. Tarczy Finansowej PFR, pożytkując otrzymane środki finansowe na wyposażenie i unowocześnienie stanowisk pracy oraz zwiększenie konkurencyjności swojej oferty.
Biura konstruktorskie i architektoniczne chętnie inwestują w nowoczesne oprogramowanie BIM. Technologia pozwala na szybsze projektowanie i jednoczesne zwiększenie konkurencyjności firmy. Dlaczego właśnie teraz jest najlepszy moment na zakup specjalistycznego oprogramowania Allplan?
Dzięki natychmiastowemu dostępowi do wszystkich informacji niezależnie od miejsca, program umożliwia efektywną współpracę zdalną. Wirtualny dysk (tzw. chmura) magazynujący całą dokumentację projektu, do której dostęp ma każdy członek zespołu, umożliwia pracę z dowolnego miejsca z dostępem do Internetu.
Zmiany, jakie obecnie zachodzą na rynku rzutują na planowanie przyszłych inwestycji. Branża budownicza nie zatrzyma się, ale inwestorzy będą jeszcze większą wagę przykładać do oszczędności. Dzięki zaawansowanemu modelowaniu w Allplan możliwe jest wykrycie kolizji już na wczesnym etapie projektowania, co pozwoli oszczędzić czas, materiał i w efekcie pieniądze inwestora.
Na podstawie wykonanego modelu można w łatwy sposób wygenerować przedmiar, harmonogram i kosztorys, dzięki wbudowanym narzędziom do raportowana. Inwestorzy już teraz często oczekują tych danych, a w niedalekiej przyszłości mogą stać się one warunkiem decydującym o współpracy.
Solidnym argumentem dla potencjalnych klientów jest także wizualizacja już na etapie koncepcji. Rzuty i przekroje płaskie często nie są zrozumiałe dla ludzi spoza branży, co utrudnia porozumienie. Stworzenie modelu 3D pozwala zaprezentować efekt i umiejscowić obiekt w już istniejącej rzeczywistości. Allplan umożliwia nie tylko wykonanie wizualizacji, ale także na efektowną prezentację w formie wirtualnego spaceru.
W obliczu kryzysu konieczne są zdecydowane działania i wykorzystywanie nadarzających się okazji. Jeżeli należysz do osób, które stawiają na rozwój, dowiedź się więcej na temat kompleksowego oprogramowania BIM, Allplan. Zapraszamy do pobrania wersji demonstracyjnej narzędzia i przetestowanie jego wszystkich możliwości.
Szczegółowe, aktualne zasady programu Tarcza Finansowa PFR znajdziesz na >>> https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-dla-mmsp.html